Van Arcachon naar Belin- Beliet

23 juni 2019 - Belin-Béliet, Frankrijk

De baseliek Notre Dame in Arcachon is eerst na de vonst van een maria beeldje  als kapel gebouw. Het verhaal gaat dat een prediker in de buurt zag dat schepen in een storm dreigde te vergaan na intens gebed ging de storm liggen en vond hij het beeldje op het strand. Dat staat nu in de mariakapel in de baselieknen die is geheel gewijd aan de zeevaarders. Buiten bij het strand staat een groot wit kruis dat de zeevaarders groette voor ze uitvoeren. Een mooi kerk met veel beschilderingen.

Ik ben redelijk vroeg onder het luisteren naar Vroege Vogels opgestaan en alles weer ingepakt. Vanaf de camping loopt er een route de stad uit alleen gaat die via een zanderig pad waar je ook wroet sporen van wilde zwijnen zag. Na veel gehobbel en geslinger onderaan het pad een asfalt verbinding gevonden. Die bracht me redelijk snel de stad uit. om een sportvliegveld heen richting Salles. Omdat ik hier geen kaart en route beschrijving kon krijgen heb ik een route via google maps gemaakt. Die stuurde me na het vliegveld al meteen een zandpad op die heb ik niet genomen de volgende was halfverhard met puin. Na een km of wat kwam ik een Fransman tegen die mij de route aanwees. Via allelei paden en wegen midden in een bos beland  google stuurde me alweer een zandpad in wel in de goede richting maar zo mulzand dat ik na 200 m wel terug moest. De door gaande bosweg was redelijk geasfalteerd maar af en toe grote gaten. Na 5 km hield de weg plots op in een paar grote kuilen en hopen grond. Ik dacht nog dat ik weer terug zou moeten maar na 100 m of zo ging het asfalt verder alsof niks aan de hand was. Onderweg in een bos vrij veel nesten van de dennenprocessie rups, die hebben wij in NL gelukkig nog niet kwestie van tijd ze zijn gek op grove dennen, leuk voor op de Veluwe. En heb ik eerder aan de andere kant van de baai niet gezien. Maar een groot dennenbos langs de weg met zon weer helemaal geen nesten En ook plotseling een heel bos perceel met Eucaliptus die verwachte ik hier niet wel in Spanje. Ook kom ik meerdere eiken soorten tegen. Naast de winter en zomereikn ook de wintergroene eik. Na nog een aantal km kwam ik in een op de TGV spoorlijn doodlopende weg uit, is kennelijk een nieuwe spoorlijn. Na flink ploeteren in Salles aangekomen. Een cafe had geen sandwiches oid dus alleen iets gedronken effe uit de zon. Men keek naar de formule 1 auto race in Frankrijk saai en vrij voorspelbaar en er gaan miljarden in om. Ik ben een keer uitgenodigd voor de race in Monsa Italie. Prima voor een keer maar na 1,5 uur is de race voorbij en wordt het F1 circus weer ingepakt en op reis naar de volgende race.  Na een uurtje toch weer verder naar Belin - Belliet via een mooie fietsroute door het bos en over een brug die net boven de boomkronen komt een soort boomkronen pad dus. Voor ik hier aankwam was er allleen in Salles iets open. Hier in het dorp was ook niet veel open, gelukkig nog wel een bakker en een snackbar en cafe. Kom ik op de natuurcamping net buiten het dorp aan is die met een balk afgesloten. Via een achteringang kon ik er op. Er staat een dagrecreatie gebouwtje met wc en koud water kranen en een stookplaats verder niks niemand te zien. Ik heb een mooi plekje uitgezocht en de tent staat. Zie wel of er een beheerder komt kijken wel een paar balspelers. In het dorp in snackbar een hapje gehaald kan ik meteen de telefoonnopladen en zitten. het loopt hier continu door met afhaal klanten. Hier vliegen grote groepen met gierzwaluwen, ze komen met hun gegier boven het geluid van de tv en autoverkeer uit in Arcachon heb ik er maar een paar gezien in La Rochelle ook veel meer. Vanmiddag ook groepjes huiszwaluwen gezien druk hun jongen voerend, in en uit hun nest. En nog een roofvogel op afstand boven het vliegveld. Aan de ingesneden staart te oordelen leek het een rode wouw te zijn. De dopheide staat op veel plekken in bloei net als de thijm en in de dorpen de linden en een aantal grote Catalpa's een boom mooie grote wit met rose/geel gevlekte bloem trossen  met grote licht groene bladeren.

Wordt vervolgd

ik ga kijken om het morgen niet te warm wordt om lang door te fietsen hier in het dorp was het om 5 uur rond de 30 graden.

Groeten

1. Meta Noorman (klaverjas vriendin):
    23 juni 2019
    Een stoffige dag dus Luc, mooie vegetatie beschrijvingen . Ook nog een beetje fauna onderweg?
    Ook hier inmiddels tropische temperaturen.
    Gelukkig nog geen dennenprocessie rups hier. Vannacht dus gratis kamperen 😊. Betekentvoor morgen een extra biertje 👍💪💪. Goede reis verder pelgrim!.Gr. Bram
  2. Sonja:
    23 juni 2019
    Hoi luc
    Die google is ook niks geloof ik je hebt er steeds ruzie mee weer veel.gezien vandaag
    Wat een.avontuur aan.je verhaal te lezen
    Zou morgen maar kalm aan doen het is hier ook erg heet komende week 34 graden pfff complimenten voor je uitgebreide verslag zoek lekker zwembad op morgen heb je nog last van pijn aan.je litteken rust goed uit en morgen kalm aan
    T ga je goed groet
  3. Bert:
    24 juni 2019
    Het wordt 30-34 graden in je regio vandaag. En totaal geen wind. Dus gevoelswaarde kan nog veel hoger liggen. Niet teveel inspannen dus, man op leeftijd! En pas op voor steekbeesten en pissende duivels. Kortom; ontberingen voor onze pelgrim! Succes vandaag.
  4. Wiep Vlot:
    24 juni 2019
    Hee,luuk! Je gaat al aardig opschieten richting Spanje n,est ce pas? Wat een narigheid om de goede weg te vinden, zeg. Ik had het al lang opgegeven kan ik je vertellen! Ik vind jouw natuurbeschrijvingen erg leuk om te lezen, je ziet ook alles! Sterkte met de volgende etappe, groeten ook van Ernst. Wiep