Van Annebevile - Ambourville naar Brionne

23 mei 2019 - Brionne, Frankrijk

Na een goed ontbijt in een moderne villa, (zelfs de luiken en garage ging op afstand dicht)

Om 9.30 op de fiets met de pont bij Jumiliege over de Seine en hup omhoog. Nou dat viel tegen eerst een stevige klim van 1 km naar de doorgaande weg en daarna een gestage klim van km lengte langs een drukke weg D913 vooral vrachtwagens met het geluid en winddruk zijn vervelend. Na 2 uur vanaf de pont via Hauville waar geen winkel open was en over een wijde vlakte fietsend was ik eindelijk in Routot. Het gebied van de vlas, zo ver als je kunt kijken er is ook een vlasmuseum Maisson du Lin. In het stadje zaten bij een cafe- brasserie een paar man friet en biefstuk te eten en heb ik ook besteld erg lekker was ik aan toe en daarna kon ik na een uurtje weer verder. Veel vakwerkhuizen hier stamt nog uit de tijd van Noormannen die hier in de 10 en 11 eeuw volop actief waren. De typische oost - west ligging van de gebouwen om zo zoveel mogelijk van de zon te profiteren. Ze lijken op omgekeerde drakarschepen vind men. Meestal riet gedekt op de dakrand groeien irissen om de boel bij elkaar te houden.

Halverweg haakt de route aan de Noord Normandisch fietsroute Vallee de Risle tot Notre Dame du Hamel loopt deze route parallel. Hopelijk wordt die nog verder naar het zuiden uitgerold. De Fransen zijn druk en goed bezig met allerlei fietsroutes. Er liggen al 1000-den km's aan aangegeven route zoals die langs de La Loire van de bovenstroom Orleans tot Nantes, St Nazaire en Lorent aan de Oceaan.

Ook de binnen wegen worden steeds beter onderhouden, gaten met asfalt gedicht. Oude panden opgeknapt. Echt een mooi gebied om al dan niet met fiets door te toeren.

Ik kwam tegen vier uur in Brionne aan en vond het goed zo. B en B of chambre d' hotels zijn hier bijna niet of nog weer 15 km of zo verderop. En wel een camping munucipal dus daar sta ik nu met de tent en luifel. De eerste keer in de tent deze tocht. Het leek te gaan regen, maar volgens de camping beheerster bleef het droog. Nu regent wel aardig net mijn fiets kleren gewassen en aan de waslijn gehangen. Blij dat ik een luifel heb gekocht. Mijn tent is 2 bij 1 meter en als t regent heb ik zonder luifel geen ruimte om mijn tassen droog in te pakken. Wordt morgen een natte of vochtige fietsbroek aan. Nou ja alles went als het met het inpakken maar droog is. Kan daar alleen mijn telefoon niet opladen, dus morgen ben ik waarschijnlijk een tijdje uit de lucht. Met het fietsen laad die wel weer op.

Morgen weer een dag

Groeten

1. Bert:
    23 mei 2019
    Gelukkig goed gegeten!
    Advies van je fans Sonja en ik opgevolgd.
    Goed zo!
    Leuk om de historische huizen van je familie de Noordmannen tegen te komen Luc Noordman, met hun huizen optimaal ten opzichte van de zon. Kunnen mooi zonnepanelen op toch? Goed om te horen die innovatie voor fietsers in Frankrijk. Wij hebben de Loire langs gefietst. Lekker vlak en heel fraai. En slaap ze in een vochtig tentje. Brrrr. Zal aan je denken wanneer ik van mijn comfortabele gemotoriseerde boxspring geniet. Tot morgen Dappere Super Luc!
  2. Snoke Bosch:
    23 mei 2019
    Laat ik ook hier eens wat schrijben ipv je te app en. Net 2slakken van de dalia s gehaald maar voor de rest weinig slakken ws ye droog. Ben net terug van boetseren. Laatste avond dus borrelen samen
    Hele tijd buiten gezeten mooi weer.
    Slaap lekker
  3. Sonja:
    24 mei 2019
    das balen in je tentje en afzien,maar in elk geval lekker biefstukkie en friet als bodem,hoop dat je in elk geval lekker slaapt,maar t zal wat vochtig zijn,bedankt voor je reisverhaal,lekker slapen en morgen gezond weer op naar t nieuwe avontuur
    ik heb wel respekt voor jou helemaal in je eentje chapeau wens je fijne dag morgen groet
  4. Ronald:
    24 mei 2019
    Eej Luc, je hebt al heel wat kilometers in de benen. En veel moois gezien als ik zo je foto’s bekijk.
    Respect voor jouw onderneming! En geniet ervan.
    Groetjes vanaf Hoeve Noord