Van Sees naar Bagnoles d l' Orne

27 mei 2019 - Bagnoles-de-l'Orne, Frankrijk

Late start ik werd pas om half 9 wakker. Eerst alles laten drogen tegen 11 uur op pad. In de stad was behalve de bakker niks open ik kom bij het station langs en in de hal is een leuk restaurantje annex 2e hands spullen winkel  sinds april gerund door 2 mensen uit West Indie. Hij was er vandaag en stak fors boven de lage toonbank uit. Had een leuk gesprek. Ze zijn pas begonnen hebben het het leuk ingericht. Ca 30 treinen stoppen per dag  met uit/instappers daar gokken ze op. Daarna op naar de 1e top van 10%. Daarvoor was een iets kleinere maar best stijl. Als beloning kom je op een achtsprong  Croix de Meddavy hier een kruis en er staat sinds de strijd in aug. 1944 een Sherman tank die nooit verder is gekomen na een treffen met de Duitse weerstand. Er zit geen kogelgat in dus waarom die niet verder kon? Ook niks over het lot van de 5 bemanningsleden. En alles alleen.in t Frans. Jekunt er schuilen en pickingen. Erg rustig hier boven er kwam niemand voorbij behalve een paar doorgaande autos. Hier komt  de route Parijs naar Mont St Michel langs, mijn afslag punt dus. Ook hierna ging het regelmatig stevig omhoog en soms weer omlaag in het dorp Carrouge staat een groot chateau mooi complex met daarbij een info centrum over dit natuurpark Parc Naturel Regional  Normandie - Maine de moeite van een bezoek waard. Ik fietste al de hele dag door dit park. Mooie bossen met zilverdennen, sparren, douglas, eiken etc. duurzaam bosbeheer en biologisch water management zijn het thema. Zelfs de velden vol magrieten zijn beschermd.

​​​​​​In het volgende dorp Lignierers  Orgeres  kon ik geen geen overnachting of camping regelen en moest daardoor nog weer 15 km op en neer naar Bagnoles de l' Ore. Had het helemaal gehad met die heuvels. Na deze plaats gaat het richting zeeniveau vanaf de volgende grotere plaats Domfront volgt de route een oude spoorlijn en wordt het vlakker.

Het lijkt hier Valkenburg wel een groot casino veel vermaak, grote hotels en restaurants. Wel.mooi aangelegd. Ik zit nu midden in de stad in hotel Bagnoles. Voor een budget prijs midden in het stadje.

wordt vervolgd

groeten

1. Bert:
    27 mei 2019
    Mooie serie foto’s Luc. We fietsen zo lekker met je mee. Wat een zware taxus boom. Nu zie ik pas hoe dik hij is. Ja die is zeker ouder dan 500 jaar. Een 15e eeuwse boom. Amerika moest nog ontdekt worden. Die Sherman tank ziet er gaaf uit. Het waren toen zwakke tankjes, de Duitse tanks hadden er weinig moeite mee. Ze werden dan ook Tommy cookers genoemd. Alleen; het waren er veel meer dan de Duitsers hadden. En toen ze wat later een zwaarder kanon hadden en dikkere bepantsering, werden ze gevaarlijker. Maar dat was lang geleden die oorlog. Nu fiets je vredig door een mooi natuurgebied met beschermde margrieten. Fijn slapen in je drie sterren hotel als doorleefde vakantiefietser tussen al die nette mensen. Morgen geen steile hellingen. Broer Harm; hij komt er aan onze Super Luc!!
  2. Sonja:
    27 mei 2019
    prachtige foto,s luc,die heuvels moet je maar even mijden dan,word je tureluurs van ,lekker ontspannen fietsen morgen,slaap lekker en succes morgen groet
  3. Bernard:
    Hoi luc ,
    Mooie tocht zeker op de fiets knap, zeker al die vervelende heuvels .mooie fotos zeker van die paarden :)
    Was net nog met de whisky club in de ardennen Bastoge oorlogsmeuseum mooi gedaan daar ,11milj doden niet normaal. ik zou zeggen sterkte en op tijd stappen je broer
  4. Wiep Vlot:
    28 mei 2019
    ha, die Lucas! dapper van je hoor, kan me voorstellen dat het niet altijd meevalt. en noord frankrijk in de regen is best somber! maar je zal merken dat je richting het zuiden veel meer Compostellagangers en accommodaties tegenkomt. maar tot nu toe petje af, en je schrijft erg leuk! we zien je misschien begin juli in noord spanje, wij gaan daar heen. stukkie meeliften? groeten ook van Ernst, Wiep
  5. Willemien van der Meer:
    28 mei 2019
    Leuk Luc om zo je reis-fietservaringen te lezen. Wij hebben toentertijd de tocht langs oude wegen gefietst richting het zuiden van Frankrijk en vind ik dit ook heel bijzonder te lezen hoe je dit deel van Frankrijk al fietsend beleeft. Prachtige foto's en de natuur, dat is voor jou dubbel genieten lijkt me. Je herkent veel denk ik. Succes en geniet van de tocht.