Paar dagen Santiago de Compostella

26 juli 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

Wat een drukte rond hostel Santa Crutzb  tot  laat in de nacht veel rumoer op straat en daarna kwamen de schoonmaak ploegen. Rond 9 uit gechecked ook in het hostel was de schoonmaak begonnen. De fiets was zo maar beneden zonder bagage gaat dat goed. Eerst een ontbijtje gehaald. Ik was een fietssok kwijt en die vond ik ongewassen terug in de waserrette meteen in een plastic dicht geknoopt en apart gehouden toen ik later die alsnog in heet water waste vond ik toch een dode wans op de bodem van de wasbak. Gelukkig zijn ze redlijk goed te zien. Daarna de kathedraal bezocht, veel staat in de steigers en het hangende reuze wierookvat kun je alleen tussen de steigerpalen door zien. Het moet een spektakel zijn als die heen en weer word bewogen. ook het grote gouden beeld van St Jacob gaat verscholen achter de steigers. Je kunt wel in de cript waar een zilver kist staat die de relleckien bevat (een aantal beenderen) van de apostel bevat die door een aantal discipelen vanuit Italie naar deze plek in Spanje zijn gebracht. Volgens sommige verhalen illegaal meegenomen. Spanje heeft hier zijn patroon heilige door gekregen. Waarvan op 25 juli (morgen) de naamsdag nationaal wordt gevierd. Je mag in de cript geen fotos maken maar velen deden dat toch terwijl er een bewaker stond toe te kijken. Je mag het beeld van de apostel ook omhelzen en dat gaat ondanks de steigers nog net. De rij voor de cript was erg land, ruim een uur gewacht en dan ben je er zo weer uit lang stil staan in de cript is er niet bij. Wel weer een bijzondere plek die zovelen aantrekt. Jammer van de steigers maar de renovatie moet in 2020 klaar zijn vertelde een bewaker mij.

Nog even naar de huiskamer van het NL genootschap. Daar vlakbij had ik een NL stel uit Barneveld ontmoet ook op de fiets maar in 6 weken vrij wel rechtstreeks hier naar toe met 2200 km. Dan is het tijd voor de lunch spaghetti nero (zwarte) deze keer inderdaad inkt zwart 8k vraag me af hoe die zwart wordt gemaakt het geeft veel zwart af aan een servet of zo. Na 2en kon ik in het hotel inchecken dus op de fiets er naar toe. Ik ben te vroeg afgeslagen omdat dat op de kaart veel korter leek maar ik ging eerst steil naar beneden en later weer flink klimmen terwijl de betere route iets daalt en stijgt daar kwam ik achter toen ik later naar de stad terug fietste.ik zit nu in hotel Stellae Luscofusco net buiten het centrum 10 min lopen door rustige winkelstraat. Ik heb een mooie kamer met een kingsize bed en kijk uit naar het buitengebied en in de verte een snelweg maar die hoor je niet. Na een dutje de stad in. Daar liep ik Fred (Fredericke) een fietsende Fransman tegen het lijf die ik in Astoria had gesproken. Samen zijn we ergens pizza gaan eten en daarna naar een paar leuke muziek optredens voor het vuurwerk om 23.30 los gaat. De hele dag is er veel politie op de been. Vooral rond de kathedraal en zwaar bewapend met automatische geweren, traangas geweren helmen, gepansserde politiebusjes een hele ME eenheid is aanwezig. Misschien ook wel voor de demonstratie tegen fascisme en tegen homo geweld eerder op de avond. De demonstratie van veel mensen die een lange menselijke ketting hadden gevormd en door zwaar bewapende agenten met traan-gas geweren in de aanslag door de stad werden begeleid. Maar zou zoveel gewapende politie juist ook niet geweld uitlokken. Rond 9 uur was het nog mogelijk om bij de kathedraal te komen maar 2.5 staan wachten hadden wij geen zin en van een afstandje kun je lichtshow en vuurwerk ook zien. Het vuurwerk wss gigantisch, een half uur lang ging er heel wat siervuurwerk de lucht in. Daarna hing er veel rook boven de stad. Wat er aan fijnstof en andere stoffen in de lucht werd geblazen wil je niet weten. Daarna trad op een ander plein aan de andere kant van de kathedraal een bandb op. Ik was er vlakbij om het vuurwerk te zien en toen was het plein half vol. In korte tijd liep dat helemasl vol. En mocht je er alleen nog af niet meer terug. Het was ook een populaire Spaanse popgroep La M.O.D.A. leuke Spaanstalige muziek echt zwingen. Een feestje bouwen dat kunnen ze hier wel. Na  half 2 was het wel genoeg en ben terug naar het hotel gegaan.

Effe lekker beetje uitslapen, geen geritsel en geschuifel meer van vertrekkende pelgrims.

Best goed geslapen maar als je dan wat voelt kriebelen ben ik toch meteen alert vannacht niks meer gevonden maar ik blijf controleren. Het is een bekende en lastig te bestrijden insect.

wordt vervolgd maar iets lager tempo

groeten

1. Sonja:
    26 juli 2019
    hee pelgrim luc,
    bedankt voor je leuke verhaal en de foto,s,jammer dat je zo achtervolgd word door die wansen je zou eigenlijk al je spullen moeten verbranden je fiets en jij niet natuurlijk hihi
    en dan alles nieuw kopen,en hopen dat je ze niet mee naar huis neemt,zijn die wansen zo groot dat je ze kan zien dan??/
    ik wens je een fijne dag toe en veel succes met de terugreis chapeau nu officeel pelgrim
    groet
  2. Bert:
    26 juli 2019
    Bedankt Luc voor de mooie muziekjes vandaag. Succes met het boeken van de reis terug en gaaf dat je met de trein gaat. Zie je hopelijk snel ik Amersfoort man!
  3. Ronald:
    27 juli 2019
    Eej Luc, nog gefeliciteerd met je topprestatie. Ik doe het je niet na!
    Ik heb genoten van je levendige verslagen en kan daarmee de camino ook min of meer afvinken;).
    Al plannen voor de pelgrimstocht naar Rome??
    Geniet nog na en tot ziens.

Groet, ook namens Evelyne, Merle en Vera. Zij zijn supertrots op jouw prestatie en doorzettingsvermogen.

Hasta la Vista!