Hellevoetsluis via Renesse en kasteel Westhoeke

11 mei 2019 - Oostkapelle, Nederland

Na weer een leuk logeeradres via vrienden op de fiets bij Peter overnacht. (Deze adressen kan ik je aanraden. In Schoonhoven had ik een apartement op zolder voor mezelf bij Peter een grote slaapkamer ook prima) Peter kwam s' avonds net terug uit Spanje maar ik kon er 19 uur terecht. Heeft ongeveer mijn leeftijd maar werkt nu nog 1 jaar als logistiek havenmedewerker. Hadden leuke gesprekken. Vanochtend na een goed ontbijt via de stad Hellevoetsluis richting de Haringvlietsluizen die nu weer deels open staan om de diversiteit van het Haringvliet en de visstand te verbeteren. Vanaf 2000 werd er  al over gepraat en sinds vorig november is t zover! Na deze sluizen om Goederede, Stellendam en Ouddorp gefietst n w wind tegen na Oudeland de Brouwersdam over. Het Noordzee strand links van mij trok alweer de eerste badgasten strandtenten deden weer goede zaken. Daarna over Schouwen Duiveland naar Renesse gefietst. Daar begon in 1979 mijn 1e werkdag voor Ing. bureau Oranjewoud uit Heerenveen, maar wel na eerst naar Heerenveen te zijn gereden. (Daar heb ik toen mijn goede vriend Bert Plast ontmoed op onze 1e werkdag.) van de toen vele oude iepen in het dorp Renesse is nog maar een enkeling over. Naast de iepziekte mogelijk ook door de vele boomchirurgische ingrepen die wij toen helaas nog veel deden deden. wel erg toeristisch geworden dat dorp beetje jammer. Na Burg Haamstede door een fraai natuur gebied over de Oosterschelde kering gefiets wind in de rug. Oosterschelde kering over ook een bijzonder bouwproject. Ik heb in 1982 tijdens de bouw nog in de bouwput Neetje Jans in 1 van ca 15 meter hoge pijlers gestaan. 1 ongebruikte peiler kun je nu op Neeltje Jans vanaf een afstandje be kijken zie de fotos.Daarna via de dam van het Veersemeer. Eerste stuk n westerwind tegen maar op de dam lekker in de rug door naar Domburg om in het kasteel Westhoeke

Om(stayoke hostel) te overnachten met vanuit mijn bed uitzicht over een 27 eeuwse Hollandse linde, een boom op de landelijke monumentale bomenlijst.

morgen weer een dag nu blijf ik op Walcheren in Middelburg

groeten

1. Sonja:
    11 mei 2019
    Hoi .een mooi verhaal weer.dat je daar nog energie voor hebt na zo.n dag fietsen petje af voor je rust lekker uit morgen weer een nieuwe dag met nieuwe indrukken wens je mooie dag toe morgen groet
  2. Bert:
    3 augustus 2019
    Dat waren nog eens tijden Luc. Met de boomchirurchie. En nu, 40 jaar verder, zijn we boominspecteurs. Ook mooi! Groetjes van Bert Plast 😀