Dagje Sees centraal Normandie

26 mei 2019 - Sées, Frankrijk

Vandaag een rust dag in Sees. De cathedraal hoor ik al vroeg. Vannacht was het eerst warm in de tent maar tegen 6 en werd het koud. Blij dat ik een dekentje heb. Broodjes gehaald bij de bakker om de hoek. Geen ei vandaag bij het zondagse ontbijt. Dat is al vele jaren onze traditie thuis. Voor en tijdens het ontbijt luisterde ik naar Vroege Vogels leuke les over de geologie in NL door Utrechtse hoogleraar bijzonder les en daarna over natuurlijker bijenhouden door een onderzoeker van de WUR Wageningen Blanchier die pleitte voor het natuurlijk houden van bijenvolken die zonder bestrijdingsmiddelen tegen de varroamijt overleven ik ben er na jaren ook wel achter dat de bijen dit zelf wel regelen en allerlei chemische toevoegen tegen de mijten dit proces alleen maar vertragen. Ik gebruik ook al tijden geen vreemde stoffen zoals mierenzuur meer. Iets anders heb ik al helemaal niet toegepast en laat de bijen hun hele raat zelf bouwen. Je kunt het terug luisteren vara.nl/ vroegevogels. Vanmiddag een planten markt in de tuin van het bisschoppelijk paleis bezocht veel planten stonden goed op naam. Leuk om onder toezicht van de cathedraal rond te lopen. De tuin is verder vrij saai niet het omrijden waard. Ik sprak er 3 NL ers die in de streek wonen en een planten kweek bedrijf hebben en tuinaanleg. Ze komen uit Sittard en wonen hier al enige tijd. Een legt af en toe nog steeds tuinen in NL aan. Er was ook een Fries bij( die kom je ook overal! tegen) die woont hier al 30 jaar of zo. Leuke gesprekken, de Brexit, de Europese verkiezingen etc.

het regende een beetje en was meestal dik bewolkt en fris. Verder valt dit stadje tegen veel was gesloten. Ook van de vele paarden fokkerijen heb ik gisteren niet veel gezien en hier ook niks over gehoord/gezien maar een paar paarden in de wei. Weilanden zijn wel met witte houten hekken voor paarden ingericht

morgen richting Mt St Michel

wordt vervolgd

groeten

luc

1. Bert:
    26 mei 2019
    Hoi Luc.
    Fijn; zo'n rustig dagje even.
    En inderdaad een goed verhaal over de honingbij vanmorgen bij Vroege Vogels. Wij focussen ons in het eigen natuurgebiedje van het dorp zoals je weet op de wilde bijen. Ons bijenhotel is een mooi succes. Er wordt daar goed gebruik van gemaakt door vele soorten wilde bijen. We willen in ons gebied ook geen kast met honingbijen hebben, veel te grote concurrent van de wilde bij, die dan minder voeding heeft. Maar zoals de onderzoeker uit Wageningen het verhaal vertelde kan de honingbij zeer goed op strategische plekken worden ingezet. En jij bent progressief met je bijenbeheer Luc, want jouw aanpak is precies de beste manier blijkt uit onderzoek. TOP!

Leuk die toevallige ontmoetingen die je maakt. Dat is het voordeel als je alleen reist, je stelt je dan meer open voor mooie spontane gesprekken.

Wel; zo te zien niet veel te beleven verder op de huidige plek. Dus morgen fris en fruitig (helaas zonder ei) verder. Het regent trouwens hier. En wij zijn daar ontzettend blij mee. Kurkdroog was het in de natuur! GROET uit Groningen.
  2. Sonja:
    27 mei 2019
    hee luc,
    een saai dagje er tussendoor,maar ook een dag om te ontspannen,wat jammer nou van je eitje,wel fijn dat je een dekentje had,mooi verhaal over de bijen,succes verder