Uitstapje naar Fisterra / Finisterre

27 juli 2019 - Fisterra, Spanje

Na het ontbijt in het lokale eettentje tegenover het hotel, met de bus naar Fisterra. Volgens het internet kon je in de bus een kaartje kopen. Het informatie loket was dicht en borden met de bestemmingen zijn er ook niet. Iemand verwees me naar platform 13. Er kwamen meer mensen bij die een ticket hadden. Toen ik de buschauffeur geld wilde geven wees hij me naar de 1e verdieping. Dat staat nergens aangegeven. Ik had nog 5 minuten en mijn koffer al onderin de bus, die snel eruit 2 trappen op naar boven gerend kaartje gehaald en de bus ook nog. Fijn dat de informatie zo tegenstrijdig is.

Onderweg komen we eerst langs Eucalyptus bos en hogerop vooral dennen, eiken kastanje af en toe mais en kool. Het klimaat is hier koeler dan verder naar het oosten. plus 30 graden in Santiago is uitzonderlijk. Na 2 uur door heuvelachtig terrein kwam ik tegen 11 uur in Fisterra aan. Een aantal herbergen zaten vol, maar aan de rand van het dorpje kon ik bij hostel Rivas terecht. Een rustig en netjes hostel, aan de rand van het dorpscentrum. Na het uitpakken via een paar binnen wegen naar een prachtig maar ruig strand aan de Atlantische oceaan gelopen. Mooi zandstrand met hoge zuigende golven en sterk aflopend strand waar het zwemmen verboden is. Zelfs als je tot je knieen in in het water staat wordt je nog onderuit gezogen. Het was prachtig zonnig weer met een bulderende branding. Het was echt genieten op dit strand. Af en toe kwamen er slierten met grote waterplanten/ wieren voorbij gedreven. Na een paar uurtjes ben ik richting de vuurtoren op het schiereiland net buiten het dorp gelopen. Nog een flink eind lopen. Bij de vuurtoren zijn veel toeristen die per auto of bus zijn gekomen. De vuurtoren mag je niet in helaas. Het uitzicht is ook mooi. Hier bevindt zich het absolute nulpunt, het eindpunt van de wereld voor de (Middeleeuwse) pelgrim. Er staat een paal met Jacobschelp en de tekst Galicia kilometer  0,000.

s avonds Ik had ook een bijzonder gesprek met een Belgische mede pelgrim die is komen lopen met karretje uit Mechelen en in een tentje slaapt. Samen ergens gegeten. Meerdere mensen spraken hem aan over zijn wandeltocht. Hij is ongeveer dezelfde tijd uit Mechelen (B) vertrokken als ik uit NL.
Bijzonder ik herkende veel van zijn ontmoetingen en verhalen. Hij kwam hier met de bus van Santiago en gaat hier vandaan lopen voor de intocht in Santiago.

Het was weer een bijzonder gesprek op Vroege Vogels radio 1, over de Russische kaping van het Green Peace schip. Zo sterk als die vrouw daar uit is gekomen, na maanden van onzekerheid tijdens de gijzeling en de dreigende lange gevangenis.

1. Sonja:
    29 juli 2019
    hee luc,
    lastig allemaal en lekker duidelijk ook,gelukkig je bus gehaald succes
    en goeie reis
    groet
  2. Marijke:
    29 juli 2019
    Dit is nog lastiger dan de route vinden met je Google app tijdens het fietsen! Go for it Luc!,