Van Roncesvalles naar Pamplona

4 juli 2019 - Pamplona, Spanje

Om 6 uur begon er een monniken gezang te klinken en daarna gingen de lichten aan. Op tijd op dus. Inpakken fiets uit het afgesloten hok gehaald. Liggen mijn spullen deels achter de fiets fles water bij de tent. Blijkt mijn tent met alles er bij open gemaakt ook de haringzakjes en een voor tas zat anders dicht. Ik mis denk ik niks maar dat iemand je spullen over hoopt haalt en ik kon tent en luifel opnieuw in pakken. Een van de vrijwilligers vermoed dat iemand de deur niet goed heeft dicht gedaan er worden in een kast rugzakken opgeslagen van wandelaars die hun bagage naar de volgende stop plek laten vervoeren Ik zag bij het hotel ook rugzakken die in een busje werd geladen. En ik wandelaars met een klein dagzakje tegen. Tja dat is toch anders deze pelgrimstocht beleven. Het eerste stuk van de rit vandaag ging heuvel af tot buiten het dorp Burguette daarna een klim en weer stukje omlaag en na 4 km voorbij Espinal een stevige klim van 6 % over 2 km.  Dan klim op de top Alto de Mezhiritz op 922 m hoogte.  Weinig uitzicht. wel weer lekker snel naar beneden. De wegen hier zijn schoon en meestal vrij goed. Onderweg buxus als helling beplanting en Chichorij en klaver soorten in volle bloei in de berm. Daarna voorbij Erro nog een klim van 7% over 3 km. Onderweg een klein bijenstalletje boven op een helling en hier en daar buxus. Op de top Puerte de  Erro op 800 m. heb je een mooi uitzicht ichting Pampolona maar dat kon je nog niet zien daarboven trof ik een aantal pelgrims te voet. Een Zuid Koreaan,(daar zijn er dit jaar ook veel van) hij kwam een beetje aanstrompelen en Pampolona is nog zeker 25 km ik was net aan een banaan begonnen en had er meer en hij luste er ook wel een, geeft weer energie.. Hij wilde ook iets terug doen maar het amandel koekje heb afgeslagen. Brr amandel ik gruwel ervan. Na de hoogte lekker naar beneden zoeven ik zat zo op 50 km/ uur een beetje te. Ondertussen was het in de omgeving aan het onweren en vlak voor het dorp na 5 km snelle daling begon het te regenen bij een sporthal is een koffietentje dus ik kon er mooi schuilen op het overdekte terras met koffie en een broodje. Na een half uurtje was het weer droog en ben ik door het dorp naar Pamplona gefietst. Hier en daar loopt de fiets en wandelroute parallel zoals in de laatste 2 dorpjes VillVa en Burlada tegen Pamplona aan. Liepen aardig wat pelgrims. Ik heb toen toch bedacht om iets in Pamplona te zoeken en niet er vlakbij. De jeugdherberg ligt net a d andere kant van het centrum en had nog voor 2 dagen plek. Omdat vanaf zaterdag een feestweek begint worden overal de kamer prijzen verdubbeld. Ik ga toch vrijdag verder. Mijn fiets in de garage geparkeerd die is van buiten wel afgesloten maar iedereen kan er via een kelder trap in komen. Vanmorgen hing mijn tent weer naast de fiets alleen nu niet open gemaakt. Ik denk dat iemand nog lomp zijn fiets na de mijne heeft weg gehaald. Na het douchen een tijd gerust werd al weer goed warm zeker 35 grd.

Pamplona is best een interessant stad. Door de stirenrennen  feesten zijn er veel activiteiten en verkeer in de stad wel jammer en erg warm nu rond de 35 grd. De pelgrimsroute is door de hele stad met de jacobsschelp op de verharding aangegeven. Zaterdag zijn de stierenrennen s morgens om 8 uur door enkele van de nauwe straten. Volgens de touristeninfo doen ze dit nog steeds. .  Het is niet leuk voor de stieren die raken vaak gewond en overleven de dag niet. S 'morgens om 8 uur begint het rennen en na 10 minuten is het rennen weer voorbij en kunnen de gewonde waaghalsen worden afgevoerd en dit een week lang. Elders lees ik dat er nu mensen door de straatjes rennen ipv stieren.  Alle hotel/ hostel etc verdubbelen de prijzen  vanaf zaterdag 5 juli en het wordt warm+35 grd dus ik wil op tijd weg zijn, werd mij aangeraden door een Spanjaard die ik hier sprak. Mijn kamer gaat vanaf zaterdag t/ m 12 juli van 18 euro naar 50 per nacht. Hotels zitten vol Ze hebben hier geen kamers met meer dan 2 bedden en een kamer delen doen ze ook niet. Er is geen keuken en daarmee geen ontbijt, maar er is een leuk bakker met koffie etc vlakbij. En allerlei eettentjes. Na 14 juli is t feest weer voorbij. Vanmorgen eerst een stuk van de pelgrimsroute van west naar oost gelopen daarmee kwam ik ook verschillende pelgrims tegen. Zelfs na 2 uur vanmiddag zag ik enkele nog de stad uitgaan in die warmte pff. Tijdens de lunch zag ik een groepje op een terras zitten en in een winkel kwam ik een bekende Amerikaanse tegen.

morgen verder

wordt vervolgd

groeten

Ik was vanmiddag bij een openlucht optreden op een centraal plein ik ben de enige die klapt vanmiddag bij een vioolconcert van 3 dames (was een leuk optreden) en later een popmuziek artiest ook al de enige.

1. Bert:
    5 juli 2019
    Breaking news van onze pelgrim. Hij is al vroeg onderweg:

‘Midden in de berg a d rivier de Arga. Nu meteen weer een klim v 5% had er net een v 7 pfff’’

Ik stuurde hem een verse foto uit mijn verfijnde decadente pensionadobestaan waarop te zien; een uitgebreid ochtendontbijt inclusief krantje en dergelijke. Daar had hij toch ook wel zin in:

‘’Aan dat ontbijt krantje dacht ik net ook halverwege de 7% helling. Ik had ook op de bank met krantje kunnen zitten.
    Ik kon gisteren geen schoenmaker vinden om een paar gaatjes er bij te maken. Vriendin v Bosje Irene zit bij Estella mijn geplande eind punt vandaag maar eerst naar Puerte de..nog 15 km en dan nog 20 hangt vd warmte af.’’

Dus onze Knar is weer een beetje dunner geworden en is voorlopig nog volop bezig met zijn krachttoer! Nog een paar weken en dan hij ook weer de degelijke al wat bejaarde pensionado zijn. Lekker met een ochtend ontbijtje inclusief het leuke Boschje en met een broekriem die geleidelijk de bekende gaatjes terugvindt. En wat zal hij caak terugdenken aan het unieke avontuur waar hij nu nog midden in zit! Hou vol Luc!!! 💪