Van Molinaseca naar Vega de Valcarce

18 juli 2019 - Vega de Valcarce, Spanje

Het was weer een warme nacht helaas geen wind dit keer. Onrustig geslapen, een paar stevige snukkers in de kamer en mijn darmen die op speelde. Vreemd genoeg geen noodverlichting in de gangen dus op de tast de trap af. Was niet heel erg donker gelukkig. De verlichting die je aandoet valt meestal na een minuut al uit, erg handig als je op het toilet zit en er geen lichtknopje zit, bewegen helpt meestal ook niet.Tegen 7.15 schrok ik wakker de meeste bedden waren al leeg. Ontbijt was al op,  de eigenaar was er ook niet er stond nog wat koffie en met mijn eigen crossants en banaan had ik voldoende. Na 8 uur op pad ik was de laatste die vertrok. Na een eerste klim van een paar km kwam ik na 6 km in het oude stadje Ponferrada met een groot Castella /kasteel bij binnenkomst. Iedere pelgrim lijkt hier wel op de foto te willen. Na een rondje door de stad weer snel verder. Ik kwam steeds meer vooral Spaanse fietsers tegen die onbepakt een deel van de camino fietsen. Sommige zie je regelmatig terug bij een kerkje of koffie stops. Sinds gisteren ongeveer 200 km van Santiago, zitten er bij bijna elke kerk mensen buiten of binnen achter een tafel met informatie over de kerk en vooral een stempel. Fietsende pelgrims moeten nu dagelijks 2 stempels halen om fraude te voorkomen. Sommige reizen per bus of taxi en claimen dan toch een pelgrimsbewijs en hiermee probeert men dit te voorkomen. Voor lopers geld dit vanaf 100 km voor Santiago. Mijn pelgrims paspoort loopt aardig vol zo en ik red dat qua lege plekken voor stempels niet tot Santiago. Ik heb wat bijzondere kerkjes gezien vandaag. De ene heel eenvoudig maar daardoor heel rustig. De andere uitbundiger versiert met mooie muziek en die trekt dan meer bezoekers. Ik kwam ook Sinterklaas weer tegen in een zijkapelletje. Het was hem toch echt, Zie de foto. Na 20 in in Villafranca de Bierzo aan de voet van de volgende hellingen die ik morgen te goed heb. Een leuk stadje met vele herbergjes, de straten lopen flink schuin richting de rivier Rio Burbia, die nog aardig wat water voerde. Daar gelunchd en ontmoette ik een Pool en Roemeense die samen optrokken. Ze spraken goed Engels dus we hadden een leuk gesprek over het lopen en fietsen. Zij gingen nog een plaatsje en 9 km verder ik wilde nog wat verder. De route ging snel naar beneden over een brug het plaatsje uit.

onderweg kwam ik een dubbele fiets tegen, 2 fietsers naast elkaar met 3 wielen die begeleid werd door een 2e fietser en 2 personen in een busje. Het leek er op alsof de 2e persoon een lichamelijk probleem had om dat de andere wel wisselde maar hij niet. Ik kwam ze regelmatig op de hellingen bij een plas of drinkstop tegen of bleef ze net voor maar altijd de groet h'olla of bon camino. Ik groet altijd iedere mede camino ganger of lokale mensen en meestal krijg je wel een reactie terug  soms ook niet. Vlak voor het een na laatste dorp stonden ze aan de kant van de weg. Ik ben gestopt, er was 1 Spanjaard die een beetje Engels sprak. Ze hebben zelf de fiets gebouwd voor hun vriend die niet zelfstandig kan fietsen en nemen om de beurt de fiets naast hun vriend over van Ponferrada naar Santiago. Dat is pas vriendschap! Het ontroerde me wel, dat is de geest van de camino. Onderweg kom je door tamme kastnje bossen, veel gevelde stammen langs de weg. En vlak voor het dorp denk een muur te zien maar het zijn hoog opgestappelde gezaagde kastanje planken. Wel een bijzonder gezicht. Na 50 km en veel meer zon was het wel weer genoeg. Dit is een mooie uitval basis voor de beklimmingen morgen naar 1300 en 1260 m.via een aantal 7 tot 9% hellingen. Ik slaap in de albergue municipal in Vega de Valcarce. 3 slaapzalen met 3 tot 6 stapelbedden voir 5 euro mer redelijk uitgeruste keuken, wasmachine, droger, maar dat hebben de meeste ook. Redelijk wat bezoekers maar tot nu toe 3 in mijn kamer. Het gebouw staat bijna onder een hoge brug voor de snelweg die ik vanaf Villafranca de Bierzo via de oude weg ben gevolgd Als je dit dorp binnenkomt zie meteen de grote steunpalen van het wegdek. Ik moest even denken aan die brug bij Genua die vorig jaar in stortte, je zal er maar naast of bijna onder wonen! Effe rustig aan gedaan gewassen uurtje geslapen en vlakbij in het cafe restaurant een pelgrimmaaltijd dit keer een asperge salade en als 2e gerecht lamsvlees. Ik had mijn lekkere asperge salade nog niet op of meteen staat het hoofdgerecht op tafel. Tijd om na te genieten krijg je niet. Het was eerst erg rustig in de zaak maar toen ik om half negen weg ging kwamen er flink wat mensen. Mijn kamer heeft nog steeds 3 gasten en als ik naar het aantal wandelschoenen beneden in het rek kijk  is hier maar een een persoon of 10. Een paar zijn nog eten oid. Hier in het cafe kan ik morgen om 7 uur ontbijten dus vroeg op en op tijd richting de bergpas. Het wordt weer warm tot net onder de 30 grd daarna nog warmer.

wordt vervolgd

Adios, groeten

1. Geert:
    hi Luc,
    Je gaat het redden voor 25 juli! top.
    Lijkt trouwens wel een ANWB route met al die pelgrims en die stempeltjes. Hoog toeristen gehalte zo te lezen. Op de fiets lijkt mij prettiger dan lopend zo te lezen. Geniet nog! groeten uit 020
  2. L C Noordman:
    22 juli 2019
    Hoi bedankt
    Op de fiets krijg ik nog wat wind en minder last van reflectie van het wegdek. Nadeel is wel dat de fietsroute de wegen volgt en vaak hoger gaat en meer km s dan de.lopers.
    Nog 1 dagje en dan moet ik er kunnen zijjn
    Groeten
    Luc
  3. Bert:
    18 juli 2019
    Mooi product; tamme kastanjehout. Gebruiken we in ons dorpsbos ook veel voor speeltoestellen. Zeg; wat een haast met dat eten daar in pelgrimland. Zit je aan je salade en dan hup, volgende gerecht. En in de morgen moet je er snel bij zijn want anders is alles op. Lijkt toch echt op lopendeband werk en niet in de geest van de camino. Nee, dan die zelfgebouwde fiets voor de gahandicapte vriend. Thats the spirit. Toch weer 50km van de laatste loodjes afgesnoept camino Luc. Morgen weer stevige klimmetjes. Veel succes ook met je ontbijtje. En het is nu nog een tochtje Groningen-Amersfoort, maar dan met klimmetjes. Te overzien. Slaap lekker en tot morgen 💪
  4. Sonja:
    Hee luc
    Das niet fijn dat t ontbijt op was vanmorgen maar ach je kan.altijd putten uit je eigen voorraad vreemd datvje hoofdmaaltijd al gebracht word terwijl je nog aan.je voorafje zit morgen.lekker ontbijten in.t.cafe en.klaar voor een nieuwe dag trusten.en.succes morgen groet
  5. Bert:
    19 juli 2019
    BREAKING NEWS: Terwijl ik de badkamer aan het schrobben en inzepen was (dat is dan mijn hobby), hier het laatste nieuws van onze pelgrim:

“En dit is het laatste hoogste punt op 1335 m. Hierna nog wat op en neer en 12 km omlaag. De laatste 8% klim heb ik uitgzeten maar met moeite. Een Spanjaard met zijn dochter gingen lopen 😀”