Van Labouheyre via Escource en Onesse et Lahaire naar Taller

25 juni 2019 - Taller, Frankrijk

Na een erg warme nacht in de pelgrims gite op tijd op Het zou warm worden. Eerst viel er wat regen. De Canadese was al vroeg weg om de trein naar Dax te pakken. Kon ik rustig ontbijten.Om 8 .30 op de fiets voor mij best vroeg vooral na een korte nacht. Via een St Jacobskerkje het dorp uit. Via lange vrij rechte en min of meer vlakke wegen met regelmatig een zogenaamd vals plat na een uur in Escource aangekomen. Er zou een cafe zijn maar er is nog wel een kleine supermarkt met een koffie automaat. Op het terras genietend van een cola sprak ik een Francaise die goed Engels sprak en vanaf noord Bretagne te voet onderweg is naar Biaritz. Daarna moet ze weer aan het werk en wil in september verder lopen naar Santiago. De kust route is te voet wel te doen, maar voor fietsers is die door het drukke vrachtverkeer en de hoge bruggen te gevaarlijk zei zel Zij  vertelde me dat ik bij de Marie in Taller de sleutel van de pelgrims gite kan ophalen. Daarom ben ik na Lesperon nog 12 km door gefietst heb ik ook minder grote afstand naar Dax over 2 dagen. Na een uurtje Onesse  et Lahoire door gefietst over lange wegen met veel bos en af en toe een mais of aardappel akker (op schrale grond als je grond in het bos ernaast ziet dan moet er wel mest op uit worden gereden. Een aantal van die automatsch door rijden sproei machines stonden aan. Ze zijn ongeveer 300 meter lang en kunnen in een rondje lopen mits dat in het veld kan. De meeste doen een halve cirkel. In Minnesota heeft de boomkwekerij waar ik in 1976-77 gewerkt heb ook een aantal. Altijd weer veel gedoe als er een.poot met wielen vast kwam te zitten dan liep uiteindelijk alled vast en moesten we het weer in 1 lijn zien te krijgen.

maar goed in Lesperon heb ik op een terras van een voor de lunch gesloten cafe pauze gehouden. Het was toen rond 1 uur nog 25 grd. Rond 2 uur en na een bezoek aan de oude St Jacobskerk, heel donker van binnen, vertrokken naar Taller. Tot 3 km voor het dorp ging het goed. Een klapband in de volle zon. Achterband lek. Vond wat schaduw. Binnenband geplakt en toen zag ik dat er een scheurtje aan de zijkant van mijn band zit. Nieuwe banden van begin mei en vrijwel niet lek te rijden volgens de fietsenmaker. Maar met een uitpuilende binnenband kom je niet ver. Ik had eerst een stukje plastic tussen de binnenband en de velg maar na 500 m knapte de band weer. mijn broer Maarten adviseerde me om er een oude binnenband of oude sok voor te gebruiken. Ik vond nog een stukje oude binnenbandnin mijn plakset. Toch ook maar de binnenband gewisseld alles van de achterkant af op zoek naar een plek in de schaduw het was inmiddels ruim 30 grd met een beetje wind gelukkig. Na deze 2e plak beurt weer op de fiets en de band lijkt het te houdenI Ik kan pas in Dax over18 km naar een fietsenwinkel voor een goede kwaliteit banden, die bij biketotaal innHoogland  heb ik 1 week voor mijn vertrek gemonteerd en zou vrijwel lekvrij zijn is knudde. Zo n scheur moet niet kunnen na 2200 km. Maarten rijd al jaren op een beter merk en nog lekke band gehad.

Tegen half 6 bij de Marie er was een Franse loopster aanwezig. Er is plek voor 6

morgen komt het vervolg

groeten

1. Bert:
    25 juni 2019
    En ik maar denken; waar blijft die lekke band? Want dat hoort er toch bij als je zo’n onvoorstelbare lange fietsreis maakt. Maar waar de knar nu tegenaan loopt is een compleet doorgesleten band en dat is niet meer nodig met de huidige bandentechniek, echte pech. We zien onze geliefde reiziger al plakkend in de schaduw zitten, terwijl hij (glorieus valse platten overwinnend) op zijn fiets hoort te zitten. Hopelijk snel een robuuster exemplaar onder zijn dappere stalen ros. Mooie beschrijvingen weer van wat er te zien is onderweg. En we weten voortaan dat er automatische sproeikarretjes bestaan. Wat een strijd met de hitte ook. Gelukkig wordt onze held verwend met een leuke canadese wandelaar, een engels sprekende francaises en nu weer een franse loopster die aanwezig is. Dat geeft wat frisse wind in het harde bestaan van een pelgrim op opa leeftijd. Beste Luc; rustig aan morgen en we rijden én lijden met je mee...
  2. Sonja:
    26 juni 2019
    Hee luc
    Ja vette pech vandaag hopelijk de eerste en.laatste klapband mooi.verslag weer en.uitgebreid je kan ook een fietsende schrijver worden slaap lekker en een goeie reis weer morgen t ga je goed kalm.aan groet
  3. Bert:
    26 juni 2019
    En dan iets anders; gefeliciteerd met je huwelijksdag gisteren. Al weer 12 jaar geleden met dat Boschje in Franeker. 💐