Dag in La Rochelle

16 juni 2019 - La Rochelle, Frankrijk

De groepen waren al om 7 uur actief met deuren slaan uitslapen werd niks en een tijdje Vroege Vogels geluisterd. Bericht vanaf Midsland Oeral de eerste graspiepers zijn uitgevlogen, weten jullie dat ook. Na het Franse ontbijt, stokbrood yogert of crassants, koffie, eerst mijn kleren gewassen met een wasmachine, ze mogen niet in de droger volgens de labels een waslijn is er niet en op mijn fiets in de zon laten drogen. Naar de haven gewandeld kom ik op het P terrein weer de oldtimmers van gisteren tegen. Trok veel bekijks vooral toen ze weer vertrokken met veel geronk en rook. De waterbus die je van het ene eind van de haven naar het oude centrum vaart ging door een waterevenement pas later varen. Nog even bij een 2e hands botenmakelaar gekeken. Het goedkoopste bootje lag rond de 20.000, gemiddeld komen ze op ca 40.000 en voor vrij veel boten werd 100.000 of meer gevraagd. Dure hobbie. Als je dan het aantal boten alleen in de binnenhaven telt zit je zo over de 100 miljoen euro. Bij het toeristenbureau kunnen ze van alles vertellen behalve als het over aansluitende routes oid gaat. Heb de oude haven rond gelopen en ben in de grootste toren naast de haven ingang geweest. Mooi uitzicht en mooi weer. Terug met de waterbus is leuk tochtje door de haven. Op een terras ontmoette ik een Belgisch theater stel, ik hoorde ze in het Vlaams spreken over een theater voorstelling die zij aan het maken zijn, al meer dan 35 jaar zijn zij samen en nu met een heel gezelschap: comp. Marius en die speelde vanavond een voorstelling buiten aan de kust 8 km buiten de stad en regelde een vrij kaartje voor mij. De voorstelling is geheel in t Frans duurt 3,5 uur met warm eten in de pauze en ik moest warme kleding meenemen. Ze zijn jaren lang actief geweest op Oerol Terschelling en hopen daar volgend jaar met hun nieuwe voorstelling terug te komen. ik was daar rond 6 uur en na enig overleg met een medewerker mocht ik er gratuide in. De volle tribune stond in de richting van de haven direct aan zee , je kon een reddingsboot zien terug konen, boten passeren e.d. Het podium stond naast/ op de rand vd kade.  Het wss een triologie over Marius, Fany en Cesare naar aanleiding van een boek. Ze werken altijd met boek vertalingen of bewerkingen en altijd buiten. Was leuk om te zien het leven rond een cafe, de hoofdlijnen kon ik wel volgen maar de grappen ontgaan je door het snelle Frans. Plots was er een 1 minuut pauze waarin iedereen een flesje la chouffe bier en/ of water kreeg.  Na 1,5 uur weer een pauze om te eten. Vis met couscous, rode wijn of water. Daarna ben ik terug gefiets een mooie tocht over fietspaden langs de baai.

morgen nog een dagje hier en dan a la route sud.

wordt vervolgd

groeten

1. Sonja:
    17 juni 2019
    Hee luc. Heel wat beleefd weer vandaag leuk die theatervoorstellng in rap frans pff ook ja niet mijn ding hou.je van couscous ??? Maar je moet eten wat de pot schaft je heb toch nog een petit gekneusde banaan smaakt misschien wel lekker erbij hihi ook leuk die waterbus zo te lezen een.vruchtbaar dagje met vermakelijkheden morgen maar proberen uit te slapen welterusten en wens je morgen een.fijne dag ga je goed groet
  2. Meta Noorman (klaverjas vriendin):
    Mooi verhaal weer Luc!
    Zet’m op de komende dagen 💪👍🚵🏻‍♀️
    Gr. Bram
  3. Jerien:
    17 juni 2019
    Hoi Luc. Leuk om te lezen. Ook leuk om mijn eerste auto te zien. Die bolle blauwe Renault. Veel plezier in de zon de komende dagen. Groeten Ian.
  4. Bert:
    17 juni 2019
    Het volle leven Luc! Wat een mooi zwerver bestaan heb je toch. Veel plezier in La Rochelle!!