Van Astorga naar Molinaseca

17 juli 2019 - Molinaseca, Spanje

De eerste beklimming  van 7 % koste net buiten Astorga koste me veel moeite ik had last van het ontbijt met tortilla de pattata dat valt te zwaar voortaan alleen nog maar crossants voor het ontbijt.in een 2e dorp na 20 km gestopt voor iets te drinken. Daar waren heel wat pelgrims op de been. Toen nog 9 km naar de top. De eerste lange klm van 7-8% koste me veel tijd na bijna 1,4 uur was ik 6 km verder. Gelukkig nog wel wat wind.

In het laatste dorp voor de pas op 1504 meter Founcebadon. Een klein dorpje, met een straat waar ik bij de herberg. Door de leuke segnorita Heel gastvrij werd ontvangen. Bij een cola extra dingen kreeg, ijs in mijn bidon en een lekkere huisgemaakte custertvla. Dan krijg je wel weer energie om ook die laatste 10% helling te gaan nemen. Na een half uurtje weer verder. Ja het was een zware klim en met enkele korte pauzes om op adem te komen wel te doen. voor ontbijt.

ik werd nog makkelijk ingehaald door 4 spanjaarden. Wilde net een foto maken van overstekende patrijs hennen met wel 10 jonge patrijzen, maar helaas die spanjolen verstoorde ze😡 en een jonge reed me ook nog bijna omver door me rechts in te halen. Rond 13 uur eindelijk op de top. Daar sprak ik een Belg die met een 2 wielerkar vanuit Belgie aan het lopen is. Volgens hem als de kar goed in balans is dan gaat het bijna vanzelf. Het ijzerkruis boven op de pas op 1504 meter staat bovenop een lange houtenpaal. Er rondom heen liggen allerlei door pelgrims meegenomen sten vaak met een tekst er op of een foto aan de paal. Ik had ook een steentje meegenomen. Wilde eigelijk een klein zwerfkeitje uit de tuin meenemen, maar toen ik aan de Z. Hollandse kust was dacht ik er pas weer aan en daar lagen mooie zwarte keitjes dus die ligt nu nabij de paal met een NL vlaggetje er aan geknoopt die ik ergens onderaan de bult vond. Na een half uurtje weer verder. Het gaat een klein stukje van 50 m. omlaag, maar dan meteen weer golvend omhoog en na een paar km weer een korte klim van nu 12% die kon ik nog net aan. Toen was ik het ook wel zat. Na nog 1.5 km gaat de weg 15 km vrij steil omlaag er staat een waarschuwings bord en hier en daar staan kruizen in de bochten voor slachtoffers die of te snel naar beneden gingen of door een tegenligger zijn geraakt. Dus rustig aan naar beneden. Je zit ook zo op 50 km per uur erg hard op de fiets. Vooral voor de vele bochten snelheid minderen. Na ruim een uur was ik in het eerste dorpje. Na 43 km. Ik besloot nog een dorp verder te gaan en ben hier in Molinaseca na 50 km gestopt. Het was 3 uur en tegen de 30 grd. Dus mooi geweest.je komt via een oude Romeinse keienbrug de stad in. ik zag dat je hier bij de​​​​ brug in de rivier Rio Meruelo kunt zwemmen en dat werd bij de Romeinse brug ook flink gedaan. Na het douchen en kleren wassen. Ben rond 5 uur even gaan zwemmen heerlijke water temperatuur. Langzaam stromend water over een bodem bedekt met glibberige ronde keitjes. Het was best druk in en rond het water. Daarna nog naar een kerk die bleek gewijd aan St Nicolaas de Bira, onze sinterklaas dus. Daarna nog wat gegeten en nu is het alweer 10 uur. Iedereen vertrekt naar de slaapkamers. Ik ook

morgen weer een dag

wordt vervolgd

groeten

1. Bert:
    17 juli 2019
    Dit was een heroïsche dag vol gevaren en bedreigingen. En natuurlijk uiteindelijk de zege. Ook dankzij de leuke signorita die onze pelgrim precies gaf wat hij nodig had. Wat huisgemaakte custertvla met een mens in nood kan doen! De mooiste vertelling van deze dag vond ik toch het zwarte keitje dat Luc mee had genomen van de Zuid Hollandsekust. Je ziet in je verbeelding onze man daar teder en liefdevol met het kleine zwarte dingetje frommelen. En hoe hij daar een Nederlands vlaggetje aan punnikt en met warme gevoelens bij die paal legt.
    Ik weet niet hoe het de lezertjes vergaat maar ik schiet vol 😂. Beste Luc, prachtig allemaal. Met een gelukkig hart beweeg ik mij naar mijn comfortabele springbox. Want mensen, onze Luc, Le Luc, die Krasse Knar dus, gaat zijn bestemming bereiken. Ik geef toe; ik heb er regelmatig een hard hoofd in gehad, maar nu.... Nee hoor, binnen een paar dagen is hij in Santago de la Dinges. Welterusten mensen, dit wordt een prima nachtrust zonder zorgen 💤💤💤💤💤
  2. Sonja:
    18 juli 2019
    Hee luc
    Wat een beproeving vandaag enndan nog tortilla de la patatta dat ligt als een.blok op de maag inderdaad beter croissantje dat is lichter pas ajb op met die steile hellingen levensgevaarlijk lekker slapen en.veel succes groet